موافقت نتانیاهو با پیشنهاد تیم مذاکره کننده برای دستیابی به توافق مبادله اسرا حمله حزب الله با موشک «برکان» به پادگان صهیونیستی «برانیت» + فیلم (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) خانواده اسرای اسرائیلی: کابینه نتانیاهو تصمیم به قربانی کردن گروگان‌ها گرفته است رایزنی آل ثانی و باقری درباره راه‌های گسترش روابط ایران و قطر واکنش قالیباف به دعوت نمایندگان برای نامزدی ریاست جمهوری شهادت رزمنده حزب الله در جنوب لبنان + عکس (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) کنعانی، اقدام «اتحادیه اروپا» در تحریم برخی مقامات ایرانی را محکوم کرد بورل طرح کنست رژیم صهیونیستی علیه آنروا را محکوم کرد نمایندگی ایران: آمریکا سلاح‌ هسته‌ای برای اسرائیل تکثیر کرد هلاکت دو فرد مسلح غیر ایرانی در ایرانشهر (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) بایدن: اسرائیل پیشنهاد جدید جامعی برای آتش بس ارائه کرده است ترامپ: آمریکا کشوری فاسد و فاشیستی است تداوم مواضع خصمانه اتحادیه اروپا علیه ایران | آشتیانی تحریم شد (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) اعلام منطقه بسته نظامی در شمال فلسطین اشغالی | حمله پهپادی به «عکا» (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) پادشاه بحرین: برای احیای روابط دیپلماتیک با ایران تلاش می‌کنیم شلیک ۱۰۰ موشک حزب الله به شمال فلسطین اشغالی (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) سازمان ملل: کره شمالی به تعهدات خود در قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کند توضیح لاریجانی درباره استفاده از یک هشتگ شائبه‌برانگیز باقری: نشست سازمان همکاری اسلامی برای توقف جنایات اسرائیل برگزار شود وزیر خارجه عربستان: تلاش می‌کنیم همه تسهیلات لازم را برای حجاج ایرانی فراهم کنیم
سرخط خبرها

حجت الاسلام مروی: امام‌جمعه، هادی جامعه است | نماز جمعه، هدیه انقلاب به جامعه اسلامی بود

  • کد خبر: ۱۷۳۶۹۳
  • ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
حجت الاسلام مروی: امام‌جمعه، هادی جامعه است | نماز جمعه، هدیه انقلاب به جامعه اسلامی بود
حجت‌الاسلام مروی گفت: موضوع نماز جمعه را می‌توان فرصتی دانست که انقلاب اسلامی به جامعه هدیه داد تا در پایان هر هفته از مسائل سیاسی و اجتماعی گرفته تا چالش‌ها و مشکلات، در حضور مردم و بی‌واسطه موردبررسی قرار بگیرد. به همین دلیل، خطبه نماز جمعه باید به‌گونه‌ای باشد که مردم جذب شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در گردهمایی نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه شهرستان‌های شرق کشور که در قالب همایش دوروزه «عهد همدلی» در مشهدالرضا(ع) در حال برگزاری است، ائمه جمعه را نمایندگان اقشار مختلف از مردمی خواند که هرکدام می‌توانند نظرات متنوعی هم داشته باشند.

وی افزود: امروزه در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، یا اشکالات و نواقصی به‌واقع وجود دارد و یا در تصور مردم چنین برداشتی به وجود آمده اما به هر ترتیب، ائمه جمعه می‌توانند نقش بی‌بدیلی در بازکردن این گره‌های ذهنی داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: شما هادیان جامعه در مقاطع مختلف و گذرهای سخت فرهنگی هستید و هیچ‌چیز در یک جامعه فرهنگی، والاتر از امر هدایت نیست؛ تا جایی که در سوره مبارکه حمد به‌عنوان نفیس‌ترین فراز قرآن کریم، طلب هدایت به‌صراحت مورداشاره قرار گرفته و خداوند عالم به بنده خود تعلیم می‌دهد که در هر نماز بخواند «اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقیم».

وی ادامه داد: مسئولیت این هدایت به‌عنوان یک مأموریت راهبردی بر دوش ائمه جمعه است؛ روحانیون معزز و خطبای توانمندی که از تریبون نماز جمعه با مردم ارتباط دارند و حرف‌های تازه را به گوش اقشار مختلف جامعه می‌رسانند.

حجت‌الاسلام مروی تصریح کرد: خداوند عالم در برخی سوره‌های قرآن کریم از راهبرد تکرار برای نهادینه ساختن یک مسئله مهم در ذهن بشر استفاده کرده است؛ از جمله سوره مبارکه الرحمان که «فَبِأیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبان» را بارها تکرار می‌کند تا بعد از ذکر هر نعمت، ضرورت شکرگزاری را یادآوری کند. البته این تکرار اگرچه مؤثر است اما باید با بیان مسائل تازه همراه شود زیرا این‌طور نیست که مردم و به‌خصوص جوانان، از یک جمعه تا هفته بعد از آن، فقط مخاطب تریبون نماز جمعه باشند و ذهن آن‌ها در این مدت خالی بماند. مردم امروز در معرض جنگ نرم هستند و به همین ترتیب، ائمه جمعه نیز باید هر هفته تازه‌تر از قبل، متمرکز بر فرهنگ‌سازی و غنابخشی به باورهای مردم باشند.

نماز جمعه، هدیه انقلاب به جامعه اسلامی بود

وی تأکید کرد: موضوع نماز جمعه را می‌توان فرصتی دانست که انقلاب اسلامی به جامعه هدیه داد تا در پایان هر هفته از مسائل سیاسی و اجتماعی گرفته تا چالش‌ها و مشکلات، در حضور مردم و بی‌واسطه موردبررسی قرار بگیرد. به همین دلیل، خطبه نماز جمعه باید به‌گونه‌ای باشد که مردم جذب شوند. به همین دلیل است که می‌گوییم امیدآفرینی و تقویت ایمان، توحید، تقوا و خداترسی در مردم برای هر خطبه عبادی یا سیاسی در اولویت قرار بگیرد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: این حقیقت غیرقابل کتمان است که دشمن در آخرین ترفند رسانه‌ای خود تلاش دارد تا نظام را ناکارآمد جلوه دهد و مردم را ناامید کند. در مقابل، ترویج ایمان و امید در جامعه نیز صرفاً نباید محدود به کلام و خطبه باشد زیرا دست ما در پیشرفت‌ها بسیار پر است و با بیان همین مسائل می‌توان دل‌ها را نسبت به آینده امیدوار کرد.

وی ابراز کرد: نظام اسلامی ما به معنای واقعی کلمه در شعب ابی‌طالب قرار دارد. نظام تحریم‌های سازمان‌یافته باعث می‌شود تا نه‌فقط در موشکی یا هسته‌ای بلکه در هر عرصه که ممکن است، بر ارکان مختلف حاکمیت فشار وارد شود. با در نظر گرفتن این مسئله، روشن است که بقای این نظام مصداق عینی اعجاز است اما باید متمرکز بر جذب کردن دل‌های مردم کرد تا وحدت درونی، زمینه‌ساز پیشرفت باشد.

حجت‌الاسلام مروی بیان کرد: همه شما حماسه باشکوه عید غدیر را مشاهده کردید اما سؤال اینجاست که چند درصد از این مردم، نهج‌البلاغه را کامل خوانده‌اند؟ متأسفانه خیلی کم اما موضوعی که باعث می‌شود مردم‌دار و ندار خود را در روز عید غدیر برای امیرالمؤمنین(ع) خرج کنند، نه نهج‌البلاغه بلکه سیره و منطق علی ابن ابی‌طالب(ع) است که دل‌ها را جذب می‌کند و پیر و جوان، زن و مرد را شیفته و دلداده خود قرار می‌دهد. برادران و عزیزان، در این شرایط باید بیش از همه متوجه عمل خودمان باشیم زیرا این عمل ماست که موردتوجه مردم قرار دارد و اگر بر صراط حق باشد، می‌تواند قلوب مردم را جذب اسلام و انقلاب کند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->